Onderzoek

Slechts 1 op 5 consultancy bedrijven innoveert marketingstrategie

Equote moedigt bedrijven aan om gezamenlijk te investeren

Slechts 1 op 5 consultancy bedrijven innoveert hun marketingstrategie

Groningen,
Uit onderzoek van linkbuildingbedrijf Equote, gebaseerd op data van het CBS, blijkt dat slechts één op de vijf consultancy bedrijven hun marketingstrategieën innoveert om groei te realiseren. Dit cijfer ligt iets hoger bij bedrijven die zich tevens richten op technologische vernieuwingen, waar ongeveer één op de drie bedrijven (33,3%) initiatieven ontplooit om hun marketingaanpak te moderniseren.

Bedrijven terughoudend met nieuwe marketingtechnieken

Ondanks de snelle ontwikkelingen in consumentengedrag en technologische vooruitgang, tonen de resultaten aan dat een aanzienlijk deel van de consultancy sector terughoudend blijft in het adopteren van innovatieve marketingtechnieken. Een beperkt aantal bedrijven experimenteert met nieuwe designs voor productverpakkingen (4,73%) of past vernieuwende reclamestrategieën toe (13,13%).

Gemiste kansen

De onderzoeksbevindingen suggereren dat veel consultancy bedrijven potentiële kansen laten liggen om zich te onderscheiden in een concurrerende markt. Marketinginnovatie, van het herontwerpen van verpakkingen tot het implementeren van nieuwe verkoopstrategieën, biedt namelijk kansen om de aandacht van de consument te grijpen en het marktaandeel uit te breiden.

Gezamenlijk investeren

Equote, de organisatie achter het onderzoek, moedigt bedrijven aan om gezamenlijk te investeren in de vernieuwing van marketing. “Het is opmerkelijk dat in een tijdperk van constante marktveranderingen, zo weinig consultancy bedrijven stappen zetten richting innovatieve marketingstrategieën. Dit zou een wake-up call moeten zijn voor de sector om meer te investeren in innovatie, niet alleen in producten en diensten, maar ook in de manier waarop deze aan de man worden gebracht,” aldus Jaron Veldhuis, mede-oprichter van Equote.

Nu op WijNoordNederland